Home ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΑ Η Κοινωνία ανδρός και γυναικός – π. Αντωνίου Αλεβιζόπουλου

Η Κοινωνία ανδρός και γυναικός – π. Αντωνίου Αλεβιζόπουλου

391
Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου Κορυδαλλού

Κατά την αντίληψη του κόσμου τούτου ο γάμος αποτελεί σύμβαση ανάμεσα σε δύο ανθρώπους διαφορετικού φύλου, για την ικανοποίηση των επιθυμιών και την εξυπηρέτηση συμφερόντων και σκοπών της ζωής αυτής. Μ’ αυτή την έννοια ο γάμος αποτελεί φυσικό θεσμό? δεν έχει σημασία αν τελείται μέσα στην Εκκλησία ή στο Δημαρχείο, αν ευλογείται από τον ιερέα ή πιστοποιείται από τη Δημοτική Αρχή. Ποια είναι όμως η πίστη της Εκκλησίας μας; Είναι ο γάμος απλός φυσικός θεσμός ή μήπως υπηρετεί το σχέδιο του Θεού, που είναι η επιστροφή του ανθρώπου στην κοινωνία της αγάπης του Τριαδικού Θεού, από την οποία απομακρύνθηκε με την πτώση του;

Για να αξιολογήσουμε ορθά το γάμο μέσα στην Εκκλησία πρέπει να αναφερθούμε στην υπαρξιακή ταυτότητα του ανθρώπου. Η αγία Γραφή μας πληροφορεί πως ο άνθρωπος πλάσθηκε «κατ’ εικόνα» του Τριαδικού Θεού, δηλαδή όχι ως άτομο, αλλά ως κοινωνία προσώπων: «Και εδημιούργησεν ο Θεός τον άνθρωπο, κατ’ εικόνα Θεού εδημιούργησεν αυτόν, τους έκανε άνδρα και γυναίκα» (Γεν. α’ 27).

O άνθρωπος επλάσθη κατ’ εικόνα του Τριαδικού Θεού και ως προς τη φύση του και ως προς το γεγονός της ενότητας με τους άλλους ανθρώπους

Η εικόνα του Θεού, δηλαδή ο άνθρωπος, δημιουργήθηκε από την αρχή ως ζεύγος, ως άνδρας και γυναίκα. Όπως ο Τριαδικός Θεός δεν είναι μονάδα, αλλά Τριάδα, δηλαδή κοινωνία προσώπων, έτσι και ο άνθρωπος δημιουργήθηκε όχι ως μονάδα, αλλά ως ζευγάρι? «ο ποιήσας απ’ αρχής άρσεν και θήλυ εποίησεν αυτούς», επαναλαμβάνει ο ευαγγελιστής (Ματθ. ιθ, 4 & Γεν. α’ 27).

Το δόγμα της Αγίας Τριάδας, που εκφράζεται με την ενότητα της ουσίας και την τριαδικότητα των υποστάσεων αποτελεί βασική αλήθεια και αντιστοιχεί στην πραγματικότητα του ανθρώπου. Αυτή η μοναδική Θεία πραγματικότητα αποτελεί τη βάση της ζωής μας και το θεμέλιο της σωτηρίας μας. Ο άνθρωπος επλάσθη κατ’ εικόνα του Τριαδικού Θεού και ως προς τη φύση του και ως προς το γεγονός της ενότητας με τους άλλους ανθρώπους. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο δημιουργήθηκε από την αρχή σαν ζευγάρι, ως άνδρας και ως γυναίκα.

π. Αντώνιος Αλεβιζόπουλος, «Η Ορθοδοξία μας», Αθήνα, 1994