Home ΑΡΧΕΙΟ ΑΡΘΡΑ Ψεύδος: ένα διαδεδομένο πάθος – Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ.κ. Ιωήλ

Ψεύδος: ένα διαδεδομένο πάθος – Μητροπολίτου Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ.κ. Ιωήλ

1165
Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου Κορυδαλλού
Μητροπολίτης Εδέσσης, Πέλλης και Αλμωπίας κ.κ. Ιωήλ

«Εισί δέ τρείς διαφοραί ψεύδους έστιν ο ψευδόμενος κατα διάνοιαν και έστιν ο εν λόγω ψευδόμενος και έστιν ο εις αυτον τον βίον αυτού ψευδόμενος» (αββά Δωροθέου, Περί Ψεύδους, ΕΠΕ «Φιλοκαλία», τ. 12).

Υπάρχουν τρείς γενικοί τρόποι για να λέμε ψέματα και να είμαστε ψευδόμενοι, γράφει ο αββάς Δωρόθεος.

α. Ο πρώτος τρόπος είναι να ψεύδεται κάποιος… κατά διάνοια. Χαρακτηριστικό αυτής τής καταστάσεως είναι η υπόνοια και η καχυποψία. Αυτός πού έχει καχυποψίες, εάν δει κάποιον να ομιλεί με έναν άλλο, υποπτεύεται πώς μιλούν γι’ αυτόν. Εάν διακόψουν την ομιλία, υποψιάζεται πώς διέκοψαν γι’ αυτόν. Η καχυποψία, πού είναι μία μορφή ψεύδους, τον κάνει να μη λέγει τίποτε το αληθινό, αλλά να κατασκευάζει όλο υποθέσεις. Τα αποτελέσματα τής περιπτώσεως αυτής είναι περιέργειες, κρυφακούσματα, καταλαλιές, κατακρίσεις και μαλώματα.

β. Ο δεύτερος τρόπος είναι να ψευδόμαστε με τον λόγο. Ένας πού είναι ψεύτης στα λόγια, προσπαθεί να δικαιολογήσει τίς αμαρτίες του, τα πάθη του ή προσπαθεί να επιτύχει τού σκοπού του με ψέματα. Τροποποιεί τίς κατηγορίες εις βάρος του με ψέματα. Λέγει ψέματα για να εκπληρωθούν οι επιθυμίες του. Ψεύδεται για να εντυπωσιάσει, να αποφύγει πολλές καταστάσεις ή για να κερδίσει χρήματα και αγαθά. Αυτός πού λέγει ψέματα στα λόγια του, φτάνει στο σημείο να μην τον πιστεύουν οι άλλοι, έστω και αν λέγει αλήθεια.

γ. Ο τρίτος τρόπος είναι όταν ψεύδεται κάποιος με τον βίο του. Άλλη είναι η πραγματική ζωή πού κάνει και άλλη δείχνει να κάνει. Είναι άσωτος, αλλά εμφανίζεται εγκρατής. Είναι πλεονέκτης και εμφανίζεται ελεήμονας και μιλά με θέρμη για την ελεημοσύνη. Είναι υπερήφανος και θαυμάζει την ταπεινοφροσύνη. Προβάλλει την αρετή ή για να σκεπάσει τον εαυτό του ή για να τον θαυμάζουν οι άλλοι. «Ούτος ουκ έστιν απλούς άνθρωπος, αλλά διπλούς». Είναι διπλοπρόσωπος. Η κατάσταση τής υποκρισίας συνδέεται στενά με το ψεύδος, και μάλιστα μερικές φορές η υποκρισία και το ψεύδος ταυτίζονται.

Το πάθος τού ψεύδους όλους μας έχει ακουμπήσει. Άλλος ψεύδεται επειδή αποσκοπεί στο συμφέρον του, άλλος για την καλοπέρασή του, άλλος για την ικανοποίηση τής φιληδονίας του, άλλος για να προξενήσει γέλιο και ευτραπελία, άλλος για να επιβουλευτεί τον αδελφό του και να τον κακοποιήσει υπάρχουν πολλοί λόγοι για να πει κάποιος ψέματα.

Ο τρίτος τρόπος είναι όταν ψεύδεται κάποιος με τον βίο του. Άλλη είναι η πραγματική ζωή πού κάνει και άλλη δείχνει να κάνει. Είναι άσωτος, αλλά εμφανίζεται εγκρατής. Είναι πλεονέκτης και εμφανίζεται ελεήμονας και μιλά με θέρμη για την ελεημοσύνη. Είναι υπερήφανος και θαυμάζει την ταπεινοφροσύνη. Προβάλλει την αρετή ή για να σκεπάσει τον εαυτό του ή για να τον θαυμάζουν οι άλλοι

Το ψέμα όμως, όπως με ευκολία θριαμβεύει, έτσι και με ευκολία καταρρέει. Μπορεί κάποιος να λέγει ένα σωρό λόγια πού μέσα σέ αυτά κρύβεται με επιμέλεια το ψέμα, στο τέλος όμως δεν επιτυγχάνει τίποτε. Πολλές φορές λέμε ψέματα για να επικρατήσουμε, αλλά τελικά τα ίδια μας τα ψέματα μάς εκθέτουν και μάς ρεζιλεύουν.

Κατά κανόνα όσοι λέμε ψέματα αποδίδουμε στους άλλους τα ελαττώματα τα δικά μας, όπως ακριβώς κάνουν και οι ανήθικες γυναίκες, πού κατηγορούν τίς τίμιες από φόβο μην τυχόν μιλήσουν. Επίσης, γινόμαστε ιδιαίτερα φορτικοί στους άλλους ή ακόμη και βίαιοι. Αυτό φαίνεται καθαρά στην περίπτωση τής καχυποψίας. Όποιος δηλαδή έχει υπόνοιες και καχυποψία, βασανίζει τούς άλλους. Ένας σύζυγος πού υποψιάζεται την σύντροφό του, την βασανίζει, την βρίζει, την εξουθενώνει και την κακοποιεί. Συμβαίνουν όλα αυτά, επειδή στο μυαλό του έχει πλάσει ψευδείς εικόνες ή έχει καταλήξει σέ ψευδή συμπεράσματα.

Ακόμη υπάρχει και ο μυθομανής. Λέγει ψέματα χωρίς να εξυπηρετούν σέ τίποτε. Νομίζει ότι τον καταδιώκουν, προφυλάσσεται από άλλους χωρίς λόγο κ.ά. Ο μυθομανής μπορεί να προκαλέσει στους άλλους άσχημες καταστάσεις και ενδέχεται εξ αιτίας του, να αποδίδονται σέ ανθρώπους αθώους κατηγορίες εντελώς ανυπόστατες και μη πραγματικές. Η μυθομανία είναι ένα είδος διαστροφής.

Αυτό το φοβερότατο πάθος, το οποίο δεν θεωρούμε σπουδαίο, αφού μάλιστα βρίσκουμε και δικαιολογίες πώς τάχα λέμε ψέματα για καλό, για να προστατεύσουμε τούς άλλους, για να σώσουμε μία οικογένεια, για να προλάβουμε τυχόν μεγαλύτερες καταστροφές, οφείλουμε να το πολεμήσουμε. Όσοι συνηθίσαμε να λέμε ψέματα, δεν σεβόμαστε ούτε τον εαυτό μας ούτε τούς άλλους και πολλές φορές το πάθος αυτό μάς εκθέτει στα μάτια των άλλων, αλλά προπαντός μάς στερεί την ευλογία τού Θεού.

Πηγή/Έκδοση: Περιοδικό Πειραϊκή Εκκλησία